Saturday, November 29, 2008

Bersyukur dengan nikmat perasaan yang Allah berikan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, projek final Xplorace Siti Sana Sini semester 3 berjalan dengan lancar dan jayanya pagi tadi..terasa lega ana melihat komitmen dan semangat kerjasama yang diberikan oleh pelajar sekalian. Ana juga berbesar hati dan berterima kasih kepada semua pelajar jabatan dengan sambutan yang diberikan. Riak keletihan terpancar diwajah mereka namun ana tahu mereka puas dan lega kerana ianya dah berakhir. Alhamdulillah sekali lagi, ditambah dengan cuaca yang baik untuk pagi tadi...Memang banyak yang harus diperbaiki lagi,tapi ini adalah learning process bagi mereka..Mudah2an ada manfaat yang mereka perolehi darinya..

Saat ini, malam ini hujan turun dengan lebatnya. Kesejukan mencengkam..Aki n Adik dari tadi lagi sudah enak tidur di hujung kaki ana. Terasa damai menatap wajah anak kucing kesayangan ku dengan wajah comel mereka..:) ...Alhamdulillah adik da semakin sihat dan perkembangan pembesarannya pun da ok.Dia da mula berselera makan dan sama ligat dengan Aki...

Pagi tadi saat ana merenung melihat luasnya ladang tebu Chuping ana terfikir..Adakah fitrah bagi manusia bernama wanita merasa cemburu? satu persoalan yang tiba-tiba menyapa di minda ana. Argh, mungkin satu perasaan tersentuh di sekeping hati ini. Mengapa ye? Mengapa terjadi? Erm, ana bertanya pada sahabat ana.."Mengapa ye kak ?" Dan jawapan yang diberikan ialah "Kerana kita menyukai orang itu"..Erm........."Betullah kot"

Tapi mengapa ye? Ana teringat pada persoalan anak murid ana tentang hubungannya di mana pasangan nya seorang yang panas baran & cemburu.

Jawapan yang ana berikan lebih kurang begini " Kita berbalik pada teras islam dari segi adab pergaulan, adab berpakaian, dan banyak lagi..Kerana banyak yang kita tidak patuhi maka dengan itu wujud la berbagai-bagai perasaaan negatif"
"Ana katakan jika pasangan nya itu benar-benar berniat untuk menjadikan dirinya seorang isteri sudah tentu perasaan itu lagi ada apalagi melihat dirinya yang bebas bergaul dengan rakan yang lain. Pakaian yang mengundang mata liar yang lain untuk mencuci mata"

Argh..menasihati sangat mudah..Ana juga banyak perubahan yang harus dilakukan.Apalagi nak istiqamah terhadap setiap perubahan itu..Erm, apalagi bila benda itu sudah menjadi satu kebiasaan kita.huhuhu.

Ana terfikir juga dalam renungan ana tentang pelajar jabatan ana..erm, pergaulan mereka bagaimana..Erm, ntahla..Rasanya sama aja semuanya..Seharusnya yang lelaki menjaga akhlaknya, pandangannya . begitu juga yang perempuan...Erm.

Sebab perasaan yang mengusik jiwa ini yang membuatkan ana lagi banyak berfikir dan semakin berfikir. Kalu yang sembahyangnya cukup dan dijaga juga tapi kalu adab pergaulannya ,pandangannya juga tak dijaga, bagaimana lagi dgn mereka yang culas dengan kewajipan harian itu.???..Mungkin sebab tu ramai juga yang kecundang pada tuntutan nafsu dan maksiat ...

Persoalan anak murid ana lagi. "Apa pendapat cik tentang cinta?"
Jawapan ana berdasarkan pengalaman ana " Cinta tu indah dan suci. Tapi manusia yang mencemarkannya. ianya juga banyak membawa pada kemaksiatan..Teringat ana buku tentang cinta tulisan Pahrol Mohd Juoi - Tentang Cinta Jika tepat masa, ketika, keadaan dan Siapa , Cinta adalah kuasa luar biasa yang tiada bandingnya."

Namun sebagai pendidik ana harus lebih rasional dalam menjawab soalan mereka." Nak bercinta tak salah tapi bagaimana nak menguruskan cinta itu. Bagaimana cinta itu harus diatur dalam landasan dan aturan yang sebaiknya. Keindahan perasaan semasa bercinta adalah antara nikmat dan anugerah yang Allah kurniakan kepada hambaNya. Jangan sampai cinta itu melalaikan dan membawa kepada kemungkaran."

Pesan ana lagi " Jadikan cinta itu kekuatan untuk jadi pelajar yang terbaik, cemerlang..Cinta itu juga kekuatan untuk mendidik dan melatih diri untuk jadi pemimpin dan ketua keluarga,..Untuk jadi Abi dan Ibu yang terbaik, menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah..Saling memperingati, saling membantu, saling mengingatkan di kala lalai, saling mendoakan..Bukankah itu juga sudah cukup indah,...Di saat kerinduan semakin kuat mencengkam diri tunduk dan sujud di atas sejadahnya bermunajad diri, agar semakin kuat perasaan itu semakin kuat perasaan insaf dan syukur diri ini kepada Pencipta kita dan Pemberi segala Nikmat & Anugerah ini.."

"Dan dengan rasa cinta, sayang, kasih yang wujud ini seharusnya lebih mendekatkan kita kepada Allah kerana takut kita akan melakukan kemungkaranNya,..sentiasa berdoa agar hubungan berkekalan..Kita hanya merancang Allah yang menentukan Namun kita juga harus berusaha. InsyaAllah, pada pendapat ana selagi cinta dan hubungan itu kerana Allah, dijaga dengan baik, tulus dan suci ..InsyaAllah. mudah2an ditunjuk dan dimudahkan jalan untuk bersama..."...ana tak pasti samaada mereka memahami apakah mesej yang ingin ana sampaikan tapi ana berkongsi pengalaman & pendapat ana sahaja..

Ana beritahu mereka kita bukan mencari yang sempurna, alim, warak, baik, pandai, kacak, kaya dan sebagainya,..tapi kita mencari yang sama-sama berusaha untuk menjadi terbaik ...saling melengkapi..yang hati nya setia mestilah yang baik pandangan dan akhlaknya kerana dia sedar kehidupan ini bukan untuk bersuka ria. Tetapi untuk menjadi khalifah melaksanakan amanah & tanggungjawabnya...

Dan sepanjang perasaan itu mengusik jiwa ana habiskan dengan berzikir dan berdoa..dan tersenyum kerana Bersyukurnya ana kerana di anugerahi perasaan ini...Aisyah r.a juga rasa cemburu kepada Rasulullah inikan lagi ana manusia biasa..:)

Melakukan perubahan memang sukar, namun kena lakukannya dengan perlahan-lahan dan yang penting istiqamah...
" Kuasailah dirimu untuk yang kau cintai, bukan menguasai yang kau cinta untuk dirimu sendiri"

p/s: Terima kasih kepada Abdul Muthalib, Awang Ikzmi, Mohd Halim kerana dengan kehadiran dan pemergian kalian mendekatkan lagi rasa cintaku pada YANG ABADI..........






No comments: