Saturday, November 8, 2008

Di benak ini ..saat ini

Bismillahirrahmanirrahim..


“Allah berfirman yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (Surah al-Nahl, ayat 96)”

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sabar itu separuh iman.” (Hadis Riwayat Abu Na’im daripada Ibn Mas’ud)Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Dalam kesabaran terhadap perkara yang tidak disukai itu banyak kebaikannya.” (Hadis Riwayat al-Tirmizi daripada Ibn Abbas)
Makanya dalam hidup ini kena banyak sabar..Tapi kenapa ada masa sabar itu sukar untuk dizahirkan???.Mengapa kita seringkali menegeluh setiap kali dibebani dugaan dan ujian dari Allah...Ana juga ada masanya tidak terkecuali bersifat sedemikian.
Meskipun kadang-kadang hati ana terdetik untuk mengeluh akan terasa penat menghadapi ujian dan dugaan ini sendirian selama ini , namun Ana yakin Allah masih sayangkan Ana. Cepat-cepat dihilangkan rasa ragu-ragu tersebut, dan datanglah keyakinan. Sesekali keyakinan itu datang dalam bentuk bahan bacaan yang dibaca, dan juga boleh jadi ada peristiwa yang berlaku yang menyedarkan Ana seharusnya Ana bersyukur atas segalanya yang telah dikurniakan. Perjalanan dan pengalaman hidup ini yang banyak menjadikan kita matang dalam mengharungi kehidupan ini.
Allah tidak membebani sesorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..”[Al-Baqarah:286]
Sejak dua tiga hari ni Ana terasa rajin pula nak menulis Blog.. Mungkin di kesempatan yang masih ada ini Ana merasakan keseronokkan menulis itu datang kembali. Ibu Ana selalu bertanya bila lagi Ana ingin aktif menulis seperti dulu??..Argh,..Ana juga sudah lupa sebenarnya sejak bila Ana sudah berhenti dari menulis & mengarang. Mungkin kesibukan ketika dulu (kesibukan dunia) Ana jadi lupa..MasyaAllah
MODE TERSENYUM :) ..
Sedar tak sedar sudah hampir 2 tahun lebih Ana menjadi seorang pendidik. Ya, Ana lebih suka menggunakan istilah pendidik.. Keseronokkan mengajar, Kegemaran menyampaikan ilmu dan menatap wajah-wajah anak didikku..Berkongsi Ilmu, Berpindah pengetahuan , berkongsi ilmu, pengalaman ...Ana bersetuju dengan petikan ayat ini....
"Jadi bernostalgia saat berdiri di depan kelas:). Enak kan, jadi guru. Profesi yang bikin kangen :)."
Setiap kali ingin mengajar di dalam kelas, Ana selalu memikirkan "Apakah yang ingin disampaikan hari ini ?" "Adakah ilmu ini akan sampai & difahami mereka?" apakah ’ilmu ini akan jadi menjadi barokah untuk umat?"..Mudah-mudahan ...
Proses pendidikan adalah tidak semudah yang orang lain fikirkan. Jika tidak takkan wujud bait-bait syair guru umpama lilin yang membakar diri..Terlalu tinggi dan mulia penghormatan dan gelaran yang diberikan. Berbagai-bagai method dan cara harus digunakan dalam kaedah pengajaran dan pendidikan sekarang..Zaman semakin berubah, pantas kaedah dulu tidak lagi boleh dipraktikkan sepenuhnya. Ada yang berhasil ada juga yang gagal...Namun sbg hambaNya ana tidak pernah berhenti berusaha..

Ketika mengajar sebenarnya bukan hanya mentransfer ’ilmu pada murid. Atau hanya memindahkan saja..bukan..bukan itu. Akan tetapi ketika kita menyampaikan, bagaimana kita memahamkan prinsip-prinsip dasarnya, dan pengembangannya itu, kita bentukkannya dengan pengalaman dan lapangan masing-masing kepada setiap pelajar.
Dengan setiap ilmu yang kita perolehi maka zakatkan dengan mengamalkannya. Iringi semua itu dengan IKHLAS dan tak henti untuk terus belajar dan mengajar...

No comments: