Sunday, February 22, 2009

~~ Peadagogy..Andragogy...~~

PEADAGOGY : is the art or science of being a teacher

ANDRAGOGY: consists of learning strategies focused on adults

Since ana habis study di UPSI ana pun da lama tak menggunakan ayat ini.Peadagogi..Andragogi.. Ok, ana ni kira kategori andragogi la sebab mengajar pelajar dewasa..bukan lagi kanak-kanak..seperti di tadika atau di sekolah rendah tu..
Mengajar atau lebih tepat mendidik "kanak-kanak dewasa", ini sebenarnya sangat la mencabar terutamanya kita ni pun jarak umur 2, 3 ..4 tahun je bezanya..Dengan keadaan semasa sekarang..macam-macam la ..kadang-kadang pening pala gak bila berhadapan dengan kerenah mereka ini..
Kalau anak-anak kecil, boleh dinaik suara atau menjengilkan mata..tapi kalu kategori kanak-kanak dewasa ini ..bolehkah kaedah sedemikian dipraktikkan??? Silap-silap mereka pula yang menaik suara atau menjeling tajam kat kita..
tajuk ni ana tulis ekoran dari satu persatu kerenah pelajar-pelajar kebelakangan ini. Yang ana rasa pelajar kanak-kanak dewasa ini aja yang melakukannya..Sebab kanak-kanak tadika atau sekolah rendah tak mungkin kan??!!..Hheheheh..Memikirkan kaedah pendekatan penyelesaiannya pun kadang-kadang memeningkan pala. Semuanya nak guna psikologi..Silap-silap kita yang psiko..hehehe
Tapi inilah tugas pendidik. KITA MENDIDIK AGAR MEREKA TERDIDIK..
Kalau disenaraikan satu persatu ragam mereka ni, aiya..memang geram je kalu diikutkan hati ini...Tapi sebenarnya kita sendiri kene turn pandangan tu kepada positif view..Kenapa ana panggil mereka ni dalam kategori kanak-kanak dewasa kerana sebahagian dalam diri mereka masih ada fasa pendewasaan..ewahh..dan separa lagi masih ada dalam lingkungan keanak-anakkan..
p/s: Jap agi mijie nak wat sesi soal jawab..Katanya 10 orang yang nak dipanggiL. K.Zai plak pening dengan budak-budak l.i tu..nana junior dan luqman ..aiya, macam-macam budak2 sekarang.Semuanya sangat advance..huhuh

1 comment:

Q said...

agak2 nye sumer anak2 cik zai tu itam2 ke..
siap ade lagu ntuk dorg...
hehe..
sory senior..
i miss u..