Sunday, February 22, 2009

^_^ Puteri Gunung Ledang The Musical Season III


Hang Tuah & Gusti Puteri Raden Ajeng Retno Dumillah


bEFORE sHOW tIME..


Taken from my seat's angle


















Akhirnya ana sendiri dapat menyaksikan life, teater PGL ini dengan jarak hanya beberapa meter sahaja dari pentas. Apa yang ana dapat katakan, teater ini memang SUPERB!! mungkin dengan kos yang berjuta-juta maka dapat dihasilkan cerita sejarah melayu lama ini dengan menarik..Salah satu proses pengajaran dan pembelajaran sejarah kepada generasi sekarang..

Persembahan pada malam itu juga menjadi lebih menarik dengan kedatangan Pak Lah dan isterinya. ^_^

Pada ana cerita ini, sebenarnya mempunyai banyak mesej yang tersirat dan tersurat..ok ini daripada pandangan ana la.tapi tak lah ana analisis sampai ke akarnya..secara overview..

Kita lihat pada Sultan Mahmud yg dilakonkan Adlin Aman Ramli. Bersahaja dan menghiburkan. Dgn lagak yg very da ’I’m a king so I want what I want’ menampakkan bagaimana Sultan Mahmud dlm catatan sastera sgt menghendaki Gusti Putri. Dan 7 syarat yg dikenakan dari 2 jambatan emas dan perak, 7 dulang hati kuman and yg terakhir sekali, semangkuk darah Putera Ahmad (of course anda semua pernah baca sastera kan?) sebenarnya menyembunyikan hajat sebenar sang Puteri. Iaitu Puteri tidak mahukan Sultan. Dia nak Hang Tuah juga... (Dh org tak nak,paham-paham le...).

Bila nafsu merajai hati, adakah anda mahu bertindak bagai Sultan Mahmud yg hampir membunuh anak sendiri?
Think. YOU MUST THINK before you act.

Hidup ini banyak pilihan namun...

“Kisah dua jiwa Di kemuncak yang teragung Cinta dan setia Pengorbanan yang tak ternilai”

mereka memilih untuk setia. Mereka memilih untuk berkorban....(erhm berbaloikah eik??) Ada lagi ke kekasih yang setia seperti Hang Tuah dan Gusti Puteri?? Adakah lagi sekarang ini???

"Kuhinakan diriku untuk merengkuh cinta sejati, Cintamu bagai cahaya mentari yang membakar wajahku, meski sekilas kurasa namun akan menjadi bekal hingga akhir zaman..."

Cinta sejati & kekal abadi adalah cinta kepada Ilahi.......^_^

Apapun ana rasa teater ini memang best...Ada pengajaran yang boleh diambil kira..tak sabar nak tunggu bulan March ini, ada teater Ibu Zain di Ampang..InsyaAllah akan menyusul...Dan juga RUBIAH..teater pelajar jabatan ana di panggung budaya Kangar..

Ana suka part:

MUZIK..

TARIAN...(Culture Majapahit mmg cun!!)

Lawak para pelakon teater...

MAGIC

PROP

SCRIPT

CUSTOME DESIGN

MAKE UP ARTIST

Ana analisis:

KESETIAN RAJA..CINTA...

PENGORBANAN..RAKYAT..CINTA..

ADALAGI KE CINTA SEDEMIKIAN??? hehhehe

kalau benar, erhm berapa purnama ea Gusti Puteri belayar sampai ke Melaka. Kemudian setia menjadi penunggu di Puncak Gunung Ledang, kemudian terus menunggu..SETIA MENUNGGU..Erhm..ni berapa bulan pun dah...hahhahaha ^_^

6 comments:

Anonymous said...

dah tgk video PGL?

mummy Kh@yla said...

belum g
ada ke?

Anonymous said...

yup.. rasanye lagi best tgk video.. hehe.. kalau x, filem nie xkan ke festival filem perancis...

Q said...

cam best je..
nak ikut..
yeaa

mummy Kh@yla said...

Adeih Q ...orang da balik lama da...

Q said...

owh...
slah maklumat lagi..