Sunday, December 21, 2008

Menyusuri hidayah ..now or never..

Terima Kasih sahabat ku Lillah dengan perkongsian idea ini...(Buat sahabat ku HUDA sayang, bacalah dik,..moga dikau memahami hidup ini bukan untuk keseronokkan semata..)

macam2 alasan yg boleh anda bagi utk menggagalkan misi perubahan baik dalam diri, atau turning point atau saat penentu atau yg lebih tepat saat hidayah menyapa & iman mula bersuara..
antara alasan yg mula bermain nakal berdialog dengan diri ialah "saya dulu sangat sosial..sgt2.. dan persekitaran saya pula tak membantu".. bagi yang perempuan akan ada ayat penambahan "saya jumpa banyak lelaki jahat yang merosakkan hidup saya" dan ada yg tahap jujur sgt2 memberitahu yg diri dah pun 'terlanjur' or 'ternoda'.. etc

p/s: berdepan dgn makhluk perosak , spray je dgn ricsect. habis citer (commercial break..hehe)-ayat lillah

rilex2.. bertenang2.. duduk baik2 bagi yang duduk atas kerusi tu.. bagi yang tak duduk atas kerusi, duduk lah apa cara pun asalkan sopan & selesa ok! bukan ape, nak terima input ni kene make sure oxygen dpt diangkut dlm saluran darah dgn lancar.

ok2 jom kembali ke topik asal. alasan2 atas tu dah biasa la. tapi BIASA tak BEMAKNA boleh pandang ringan hal ni. sama ada anda ni sosial ke, soo sial ke, very2 sosial ke dan sudah ternoda ke, sudah menodai ke, sudah dinodai ke.. tu semua akan jadi SEJARAH jika dan hanya jika anda pilih untuk TAK BUAT lagi perkara tu. ahli sejarawan kata kalau kita tak belajar dari sejarah, kita akan mengulangi sejarah. so belajar lah sejarah supaya kita tak terus break the guinness record yg pernah kita buat catatkan dlm journal hidup kita.

setiap org akn menempuh saat penentu (turning point) dlm hidup. mungkin ni merupakan penentu utk beralih kpd satu tahap kematangan atau gaya hidup atau lingkungan kenalan2 baru.

biasanya ia merupakan saat yg membawa perubahan besar dlm hidup. dan bagi seorang hamba Allah yg memang sedang mencari haluan hidup yg diredhai, saat penentu yg paling penting dlm hidupnya ialah saat terbuka luasnya pintu hidayah. bagaikan org yg baru keluar dari bilik yg gelap, bila muncul cahaya yg terang, tu lah saat2 yg dinanti2 kan. masa tu kadang2 ada yg dilema. nak berjalan ke arah cahaya tu ke tak..
bak pepatah Inggeris "Now or NEVER", ramai lah yg melangkah menuju cahaya..

bermula dari cahaya hidayah yg melimpah ke hati, jeng..jeng.. jeng.. berlakulah suatu transformasi(perubahan) dalam hidup. Haluan hidup tidak lagi samar dan jalan yang hendak dilalui telah terbentang di depan mata.

Namun begitu wahai sahabatku sayang, hidayah dari Allah ni ada tahap-tahapnya. Ia tak datang sekaligus. Di tahap pertama, pintu hidayah mula terkuak. timbul kesedaran dalam diri utk membuat perubahan, tapi masih belum nampak dengan jelas jalan yg harus ditempuh. Next tahap, jalan yg hendak disusuri sudah nampak di depan mata. tahap yg seterusnya, segala rintangan & cabaran mula muncul satu persatu. next, jalan2 utk mengatasi rintangan pun muncul satu persatu. dan seterusnya..
conclusionnya, dari satu tahap ke satu tahap, hidayah sentiasa mengalir. cuma sedikit atau banyak, dapat dimanfaatkan atau tidak.. dapat mengubah akhlak & peribadi atau hanya mengubah luaran diri shj..

thus, selepas beroleh hidayah, langkah seterusnya perlu diatur ye sayang. simpang siur utk memelihara hidayah itu perlu disusur. di sinilah proses 'hijrah' iaitu berpindah dari tahap kehidupan sblm menerima hidayah ke satu tahap yg lebih baik berpandukan taufik dan hidayah dari Allah :D

dan proses hijrah ni adlah suati proses yg berterusan, ana pun sama kene berhijrah mcm anda juga. proses ni akan terus menerus berlaku selagi nyawa dikandung badan.

hijrah kita adalah untuk mencari keselamatn (secure) di dunia & akhirat. Dan hanya this BEAUTIFUL ISLAM shj yg boleh memberi keselamatn kpd kita. keinginan kpd kehidupan yg selamat ni adalah fitrah manusia. makhluk asing, jin, kucing tak termasuk ok. cuma dlm hidup ni manusia selalu je menempa jalan2 yg tak selamat. so bila sampai di turning point, manusia pun pilih utk kembali ke jalan yg selamat tu. lebih2 lagi bila menyedari jalan yg dilalui tu dulu dah penuh dgn dosa-dosa titik noda hitam yg bukan shj membinasakan hidup di dunia malahan hidup di akhirat yang dah tak ada mati-mati..

maksiat adalah sesuatu yg keji, tetapi memilih utk kekal dlm maksiat adalah lebih keji dan sgt dicela oleh Allah. lantas bila hidayah sudah melimpah di hati, inilah saat utk mengucap sayonara (selamat tinggal) kpd maksiat & kemungkaran buat selama2nya..

bermulalah suatu perjuangan penuh rintangan menggapai redha Allah.. sama2 lah kita strive for mardhotillah! (suka ayat ni, ayat dari blog fairuz kak lang..hehe)

ingat point2 bawah ni: (yang ni pulak ayat dari blog meow..ambik tanpa izin..hehe)

1) Allah Maha Penyayang

Pertamanya, kita perlu ingat bahawa Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun.

Sekiranya saudari ikhlas bertaubat, insha Allah, saudari dimaafkan.

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri,
janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.
Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
[az-Zumar 39:53]

Malah, bg org2 yg bertaubat juga, Allah menggantikan seluruh dosanya yg lampau kepada pahala...

"kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh;
maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebaikan.
Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
[al-Furqan 25:70]


2) Penzina untuk Penzina
Mengenai 'penzina utk penzina', ia adalah berdasarkan ayat berikut...

"Laki-laki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik;
dan perempuan yang berzina tidak dikawini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik,
dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mu'min. "
[an-Nur 24:3]

Jika dirujuk dalam kitab tafsir, perbahasan ttg ayat ini agak panjang. Namun, apa yg disepakati adalah seseorang lelaki mu'min boleh menikahi perempuan yg berzina sekiranya ia telah bertaubat, dan telah meninggalkan perbuatan tersebut.

Drp AbduLLah bin Mas'ud, drp Nabi SAW bersabda:
"Orang yg bertaubat dari dosa adalah
seperti org yg tidak berdosa"
[Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan at-Thabrani. Al-Albani menilainya sahih dalam kitab Sahih Jami' Shaghir (3008)]

3) Menutup dosa lampau

Seorang yg beriman perlu menutup dosa yg ia lakukan.

Drp Abu Hurairah r.a., RasuluLLah SAW bersabda:
"Semua dosa para pengikutku akan dimaafkan kecuali dosa 'mujaahirun' (org2 yg melakukan dosa secara terang2an atau membuka (memberitahu) dosa yang pernah dilakukannya kepada org lain)...."
[Sahih Bukhari, dlm Kitabul Adab]

Yang dimksudkan dgn "dosa 'mujahirun' tidak dimaafkan" adalah dosa mereka tidak akan diampunkan sekiranya mereka tidak bertaubat. Ini juga menggambarkan dosa 'mujahirun' ini adalah berat.

4) Dekatkanlah diri kepada Allah
Setiap org diuji dengan ujian yg berbeza. Ujian ini adakalanya dapat menguatkan kita. Ujian ini juga mungkin mendatangkan kebaikan kepada kita.

"..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
[al-Baqarah 2:216]

Dekatkanlah diri kepada Allah. Bykkan berdoa kpdNya. Insha Allah, saudari akan tenang dan berbahagia... Kalaupun tidak di dunia, insha Allah, anugerah Allah di akhirat sgtlah hebat.

WaLLahu a'alam.

wahai sahabatku sayang..
malang sekali bagi seseorg yg diberi hidayah oleh Allah tetapi mensia-siakan peluang itu dan terus lalai dlm kehidupan yg menipu. umpama sebutir permata yg terlepas dari tangan & jatuh ke laut yg dalam.. mungkin permata akn diperoleh dgn mudah tapi tidak akan sama keindahannya dgn permata yg dah terlepas tu.. paling parah kita takut permata yg terlepas tu tak ada permata lain yang mampu mengatasi keindahannya.. alangkah rugi.. ~_~

sama2 kita berhijrah ye sahabat2ku.. ^o^ (Lillah nak istiqamah tu cabarannya kan!!)

No comments: