Saturday, December 27, 2008

:: Perkahwinan dan Muqadimahnya::


Saat menulis entri ini ..ana teringat akan beberapa sahabat ana yang telah bergelar janda dan ada beberapa orang yang mengalami konflik rumahtangga. Kasihan. Besar sungguh ujian itu. Walaupun ana bukanlah orang yang layak untuk membuat ulasan namun sebagai manusia yang diberi hati & akal ana ingin meluahkan di entri ini sekadar beberapa baris pendapat dari dimensi seorang yg masih belum berkahwin. Seandainya ada kekurangan moga difahami. :)

Mendengarkan berita-berita tidak enak seperti itu adakala menyebabkan ada ketikanya hati ana menjadi sangat takut untuk menghadapi perkahwinan. Risau andai menemui kegagalan disebabkan salah faham yg tidak henti-henti dan campur tangan terlalu banyak pihak.atau kecurangan dan kehadiran insan ketiga..
Namun dipujuk hati ini agar tetap perlu yakin bahawa setiap yg ditakdirkan itu adalah yg terbaik. Apalah daya kita sebagai manusia untuk menolaknya. Bukankah setiap detik hidup manusia itu dipagari takdir? (Masih ada rumahtangga sahabat yang lain yang bahagia dan tenang)..

Ana tidak berada 'di dalam kasut' mereka (empati), jadi tidaklah ana ketahui apa yg sebenarnya berlaku. Yang pastinya, ALLAH tidak akan menguji hambaNya ke atas sesuatu yang mereka tidak sanggup hadapinya.Setiap yang berlaku adalah datang dari Allah..Hanya DIA yg Maha Tahu apakah sebenarnya yg tersirat (Kerja ALLAH tiada siapa yang tahu).. Mata manusia hanya mampu melihat lantas bibir mula menafsirkan dengan pelbagai andaian, tetapi hati yg menanggung, entah siapa peduli.
Ya ALLAH, moga mereka sabar dan redha dengan takdir perjalanan hidup yg telah tercatat meski terasa berat. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik penolong dan tempat kembali.

Ana pernah terbaca ada yang mengatakan, tahun-tahun awal perkahwinan itu ibarat tahun 'pengujian' buat pasangan suami isteri. 5 tahun pertama itu..kemudian 10...Itulah waktu untuk benar2 saling mengenali, segala yg baik dan buruk tentang diri pasangan yang pasti akan terbongkar. Maka di sinilah pentingnya kata-kata 'AKU MENERIMA KAMU SEADANYA'. Kesabaran yg tinggi amat amat diperlukan untuk membantu mengemudi bahtera perkahwinan...(Azzah selalu ckp pentingnya SABAR dlm perkahwinan)

Menerima pasangan kita seadanya, baik & buruknya..saling melengkapi..Itulah tujuan perkahwinan..SATU PERKONGSIAN..huhu

2 insan yg tidak pernah hidup bersama, tiba-tiba disatukan kerana satu aqad yg sama-sama telah dipersetujui, bisa sahaja ia membawa ketidaksefahaman atau sebaliknya. Yang penting masing-masing perlu lebih mementingkan peranan diri sendiri berbanding sibuk menanyakan hak yg selayaknya bagi mereka. Sungguh, jika kesabaran dan toleransi tiada dalam atmosfera rumahtangga itu, pasti akan berlaku kepincangan jika tidak segera diatasi. Ayat ini ana tulis kerana melihat beberapa contoh dari pasangan yang bercinta (yang selalu mengadu pada ana) ..asyik gado je,..menangis.., dan macam2 la..ini belum kahwin lagi sudah berantakkan begini..Bagaiman kahwin nanti ea?? (ana juga belajar dr pengalaman yang lepas)

Antara tujuan perkahwinan itu ialah ingin KETENANGAN & KEBAHAGIAN. Dr awal kita belajar mewujudkan atmosfera nya begitu dlm hubungan. Memanglah langit tidak selalunya cerah ada masa ribut dan badai dtg melanda. Tapi kalu dah terlalu kerap laut bergelora lama-lama kapal juga akan karam di hempas badai ..Kecuali pengemudi dan pembantunya yang cekap sahaja berjaya berlabuh dengan selamat.huhu (perumpamaan tu BOS)...

Seandainya bahtera perkahwinanmu masih belum berlabuh, persiapkanlah diri dengan ilmu agama yg sebanyak-banyaknya. Kerana hanya dengan agama, manusia akan terpandu ke jalan yg selamat. Dan hanya dengan agama manusia mampu termasuk di dalam golongan yg benar-benar berjaya. Seandainya manusia sendiri membenci agamanya, tiadalah apa lagi yg tersisa.

Buat yg baru berkahwin dan akan berkahwin, kudoakan moga muqaddimah rumahtanggamu penuh dengan mawaddah dan rahmah. Dan moga sebagaimana muqaddimah, begitulah pertengahan dan khatimahnya. Apa lagi jika bukan di jannah. Insha ALLAH!

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu
sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia2nya. Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka
lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang..

No comments: