Saturday, December 27, 2008

Rabbuna Yassir Wa La Tu'assir

"Ya Allah, Ya Tuhanku..Permudahkanlah urusanku"

Permudahkan la urusan hambamu ini dalam ingin melaksanakan urusan di jalan Mu..
Permudahkan la urusan kami. Kerana hanya Engkau sahaja yang Maha Mengetahui apa
yang terbaik buat kami...

Galakan utk menikah. Firman ALLAH dalam surah annur, ayat 32 yg bermaksud:

Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.

Sebahagian ulama' berpendapat bahawa ayat ini ditujukan kepada wali kerana merekalah yg bertanggungjawab mengahwinkan anak-anak mereka. Namun perkataan kahwinkanlah di sini bukan sekadar membawa maksud menjalankan proses akad nikah, akan tetapi termasuk juga memudahkan perkahwinan. Memudahkan perkahwinan bererti tidak menjadikan perkahwinan itu sebagai sesuatu yg menyusahkan.
Antaranya, tidak menetapkan mahar yg terlalu tinggi, prosedur yg menyusahkan, juga tidak menetapkan umur tertentu barulah dibenarkan anak itu berkahwin

Entah bagaimana caranya utk menyelesaikan masalah ini entahla ana juga tidak tahu.. setiap jalan menuju perkahwinan itu tidaklah semudah yg dilihat. Setiap jalan punya mehnah yg berbeza-beza & cara penyelesaian yg tidak sama meski nampak serupa. Ana hanya mampu berdoa sahaja..Biarlah ini yang pengakhiran..Amin. (kita hanya mampu merancang , Allah yang menentukan..Jodoh adalah RAHSIA Allah)

"jika Allah memakbulkan doa kita, DIA sayang pada kita. Jika Allah lambat memakbulkannya, DIA mahu menguji kita.. Jika Allah tidak memakbulkan doa kita, Allah merancangkan sesuatu yang lebih baik utk kita.. Bersangka baik lah kepada Allah kerana sayangNYA pada kita mengatasi kemurkaanNYA.."

SEGALA PERISTIWA BERAWAL DARI PANDANGAN MATA, JILATAN API BERMULA DARI SETITIK BARA,
BERAPA BANYAK PANDANGAN YANG MEMBELAH HATI, LAKSANA ANAK PANAH YANG MELESAT DARI TALI, SELAGI MANUSIA MASIH MEMILIKI MATA UNTUK MEMANDANG, DIA TIDAK LEPAS DARI BAHAYA YANG MENGHADANG, SENANG DI PERMULAAN DAN ADA BAHAYA DI KEMUDIAN HARI, TIADA UCAPAN SELAMAT DATANG DAN ADA BAHAYA SAAT KEMBALI..
Catatan IBNU QAYYUM -
Tunggu Teduh Dulu - Faisal Tehrani

p/s: Berat untuk dizahirkan. Betul kata Ustaz kuliah Rabu hari tu..Rahsia terbesar di dunia ialah RAHSIA HATI...(kita je yang tahu apa yang kita rasa ini huhuh)

No comments: